Kompensasjonspakke lansert i dag fredag 27.03.20

mar 27, 2020Kundebrev

Endelig kom det vi har ventet på– refusjon på faste kostnader istedenfor betalingsutsettelser og lån 

Her er den viktigste informasjonen i det som ble sagt i dagens pressekonferanse:

  • Bedrifter som kan vise til vesentlig omsetningsfall vil kunne få penger inn på konto for så dekke faste kostnader
  • Det vil bli utbetalt en andel av kostnadene, men kravene vil ikke bli dekket i sin helhet
  • Ordningen vil gjelde i 2 måneder med mulighet for utvidelse
  • Bedrifter som ble beordret stenging vil bli prioritert nå i første omgang
  • Bedriftene skal selv sende søknad elektronisk
  • Penger på konto innen 3 uker

Spørsmål som blir besvart fredag 03.04.20:

  • Hvor stor andel av faste kostnader blir dekket
  • Portal for søknad blir gjort tilgjengelig

Hva kan vi gjøre nå mens vi venter på neste fredag?

Vi vet ikke hvordan søknaden ser ut, og hvilke kriterier som blir stilt.

Men- i løpet av pressekonferansen ble det nevnt «sunn bedrift» en del ganger, samt kontroll.

Jeg vil tro at det vil bli stilt spørsmål om selskapets egenkapital og balanse per 31.12.19. Det kan derfor være greit å ha et utkast av årsoppgjøret, eller et ferdig årsoppgjør å vise til.

Videre er det krav til vesentlig omsetningsfall.

For de bedriftene som omhandler virksomhet som ble pålagt stengt, vil det nok være tilstrekkelig å vise en resultatrapport/ kasserapport som viser omsetning i januar, februar og helst mars.

Kostnadene må dokumenteres med faktura, og gjerne leiekontrakt.

Så om du ønsker å forberede deg til portalen åpnes, så vil jeg anbefale å finne frem:

  • Resultat og balanse per 31.12.19
  • Omsetnings/ salgsrapport januar- mars
  • Alle leie og leasing faktura, (gjerne med kopi av kontraktene) med forfall fra midten av mars og ut juni
  • Alle faktura som omhandler faste kostnader med forfall fra midten av mars og ut juni. Strøm, regnskapsfaktura, telefon, internett, leie programvare, abonnementer man er nødt å ha, lisenser man trenger for å drive, etc.

Vi i Total kan gjerne bistå med utfylling og innsending av søknaden om ønskelig, men dere må selv signere på vegne av bedriften.

Og dere er hjertelig velkomne til å være med å drøfte nyhetene litt på Minglemøtet neste uke torsdag 2.april kl.14-15.00.

Her er link til registrering:

https://zoom.us/meeting/register/upQoce-trD0o9pvXrSZccoYylJQg1NCL5Q

Etter registrering vil du motta bekreftelse med informasjon om hvordan du deltar på møtet.

Dette er gode nyheter folkens!! Absolutt verdt et glass vin til fredagstacoen!

PS. Spre gjerne kundebrevet til andre dere mener vil ha nytte av det 

Vi er imponerte over bedriftene våre!

Hei alle sammenNå nærmer det seg slutten på et meget spesielt år- og vi i Total vil gjerne få si hvor imponert vi er av bedriftene våre som i denne tiden har tenkt utenfor boksen, funnet nye løsninger og ikke minst tatt grep når det ble nødvendig.Vi ønsker som alltid...

Beregning av tilskudd, budsjett, planlegging og annet snacks

Hei alle sammen,Håper dere har hatt en fin sommer, og fått litt rutiner på plass igjen. Vi i Total har alltid vært opptatt av å bidra til å styrke bedriftene «våre»- altså dere kunder, ved nettverksbygging, planlegging, rådgivning og informasjonsdeling. Synergien...