Risikovillighet blant gründere er selvsagt varierende.
Bare 28% av norske gründere er kvinner, og ifølge en undersøkelse DNB har utført er kvinner reddere enn menn for å utvide virksomheten. Samtidig viser undersøkelsen at kun halvparten av virksomhetene som startet i 2003 var aktive ti år etter.
Det er viktig å utarbeide en god forretningsplan med budsjett og en langsiktig strategi for å lykkes.
Ved ansettelser påløper det ekstrakostnader ikke bare i form av lønn, men også arbeidsgiverplikter- og det er utrolig viktig å knytte til seg de rette personene i en liten virksomhet.
Utvidelse av produktspekter kan være en god ide, men en markedsundersøkelse i forkant kan være smart. Kanskje trenger man større lokaliteter ved utvidelse av virksomheten og det påløper kostnader relatert til husleie og større varelager?
Likviditet, altså betalingsdyktigheten er viktig, få kontroll på når man får penger inn og når man må betale leverandører. Arbeid med leverandørene for å få gunstige betalingsbetingelser og pass på kundefordringene- det hjelper ikke om man fakturerer regelmessig hvis man ikke får inn pengene!
Bruk en rådgiver med annen kompetanse enn den du selv besitter, lytt til råd og ha en tett dialog med banken. Knytt til deg et styre, en regnskapsfører eller makker du kan diskutere med.

Ikke vær redd for å satse om du har en forretningside du har tro på, ha litt is i magen, et budsjett som er realistisk og gå inn 100% for det du vil holde på med.