En av bedriftene Total Økonomistyring AS er veldig glad for å være samarbeidspartner med er et spennende selskap som har hatt vesentlige omstillinger i året som gikk med blikket rettet mot store planer for tiden fremover.
Det er kompetente, dyktige fagfolk og selgere som kan sine felt, men når det gjelder økonomi og systemer trenger de noen som kan bistå, samtidig som man må være bevisst på kostnadsbildet i en sårbar vekstperiode. Da trenger man noen som kan mer enn pluss, minus og levere likningspapirer.
I tillegg gir det en trygghet å vite at samarbeidspartner kjenner selskapet og vet hva man trenger av «tilbehør og verktøy» i en it- verden hvor det er mye fint og flott, men hvor man kanskje ikke trenger «full pakke».
I en omstillingsprosess må man ha fokus og riktig prioritering på behov, kostnader og likviditet uten at man går på bekostning av muligheter lenger ned i veien når man har nådd målene man satte i strategien og kan strekke målene enda litt lenger- da vil man ikke måtte tenke nytt igjen, men bare utvide perspektivet samtidig som grunnplattformen fortsatt er på plass.
Vi landet på en løsning som gjorde at investeringskostnadene til selskapet for å kunne ha tilfredsstillende styringsverktøy for å kunne vokse ble halvert i forhold til de første forslagene fra it-leverandørene uten å gå på kompromiss med de mulighetene man ønsket systemet skulle ha, og samtidig medføre mindre administrasjonskostnader i fremtiden ettersom systemet er mer effektivt, og ja- da er det gøy å være økonomisjef til leie.
Så er det jo litt morsomt, og et paradoks når kunden plutselig utbryter:
«Du gir råd som betyr mindre inntjening for ditt selskap for at vi skal spare kostnader – det setter vi pris på»
Det er tatt på kornet – å være en rådgiver og samarbeidspartner handler om tillit.
Så jeg svarte bare med at «Du får skaffe meg flere kunder, da», og smilte hele veien hjem fra kontoret.
Kjenner du en bedrift som trenger en rådgiver med et personlig engasjement, så er det bare å videreformidle eller ta kontakt, ettersom mine nåværende kunder tar stadig mindre tid samtidig som de forventer mer 🙂