Kvitteringer, reiseregninger, bilag i bunker på kontoret? Dokumenter som kunne vært håndtert elektronisk?
Tenk så deilig å sluppet alle disse permene som må stables og oppbevares i mange år…
Tenk så deilig om man kunne tatt bilde av hotellregningen og kastet den etterpå?
Ett par tastetrykk så er reiseregningen levert med korrekt utregnet diett til lønningskontoret med ferdig opplastet kilometergodtgjørelse fra app’en?
Lurer du på om leverandøren har dobbelfakturert så er det en liten spørring i systemet uten å måtte bla i permer?
Skjønner godt at regnskapsføringen ofte er noe man tenker man skulle tatt tak i, forbedret, effektivisert, satt bort eller sjekket alternativer, men så blir det med tanken fordi det virker litt styrete.
Det genererer ikke inntekter i første omgang, også har man det så travelt med driften av selskapet.
Det fungerer jo, selv om hjulene er litt kantete og kanskje hugger litt vel dype spor i resultatrapporten.
For som du vet, tid er penger. Å ha en regnskapsfører som kanskje ikke prioriterer å løpe etter deg med bedre løsninger for din bedrift, eller kanskje en egen regnskapsfunksjon på huset som ikke er helt oppdatert på nye løsninger kan være kostbart. Det kunne betydd mer utbytte, eller kanskje den kapitalen man trengte til nye investeringer som sløses bort fordi det er litt styrete med omstillinger som ikke enda er helt påkrevd.
Ikke stagner i gamle rutiner og firkantede hjul, selv om det fungerte før hjulene ble runde var det sikkert veldig tungt og kostet mer enn det smakte.
Og tenk så irriterende, når nabobonden plutselig fikk runde hjul og kunne dra mer poteter enn deg til markedet?