Snikete EL-bil vs Eksosmonster- Fordelsbeskatning

Linda Karlson Total Økonomistyring

Skrevet av:

Hvor stor forskjell utgjør egentlig fordelsbeskatning av fri bil?
At det er mange fordeler ved EL- bil vet vi jo. Men hvor mye blir forskjellen dersom vi setter opp to konkrete eksempler på en bedrift som da har to biler- en Elbil og en «vanlig» diesel/ bensindrevet personbil.

Tekst: Linda Karlson

Vi forutsetter så klart at bedriften fyller kriterier om at bilene brukes 6000km i næring i året slik at det er anledning til å ha firmabilene.

Tesla er en for dyr bil å bruke, så vi tar en liten Golf som eksempel.
Vi har altså en Volkswagen e-Golf, 2014 modell som har en listepris på kr.248.500 sammenlignet med en Volkswagen Golf 1,2TSI også 2014- modell som har en listepris på kr.274.100.
Listepriser finner dere på Skatteetaten.no.

Per, som liker å snike seg rundt til kundene i sitt lydløse karosseri og ta kollektivfeltet hjem etterpå blir fordelsbeskattet fri bil slik:
2016: Listepris kr.248.500 x 50% = 124.250. Dette skal det fordelsbeskattes 30%. Månedlig fordelsbeskatning kr.3.100, årlig 37.275.
I 2018 er bilen eldre enn 3 år og beregningsgrunnlaget skal da reduseres til 37,5% = månedlig fordelsbeskatning kr.2.329.

Morten, som liker å høre motoren i sin lille Golf (?) når han drar på forbi en Buddy på E39, han blir beskattet slik (her forutsetter vi at det kjøres mindre enn 40’km i yrkeskjøring):
2016: Listepris kr.274.100 x 30% (30% inntill listepris kr.293.200, deretter 20% av det overskytende)= 82.230, månedlig fordelsbeskatning kr.6.852.
2018: 75% av listepris kr.205.575 x 30% = 61.672, månedlig fordelsbeskatning kr.5.139.

Nå er det jo viktig å huske på at man betaler ikke den månedlige fordelsbeskatningen, men man må betale skatt av dette beløpet.

Så, hvis man som bedriftseier kan velge om firmabilen skal være en EL-bil eller en vanlig diesel/ bensin fordi man ikke har behov for en veldig stor bil og kundene befinner seg i nærområdet bør man helt klart velge EL-bil fordi det sparer bedriften for kostnader.

Er du ansatt og skal ha fordelsbeskatning som fri bil kan det være greit å få arbeidsgiver til å vurdere miljømessig 🙂

Kjapp oversikt over fordelene (ved siden av miljøhensynet)

  • Med gjennomsnittlig forbruk på 2kWh pr mil sparer man ca 5kr pr mil kontra bensin/diesel
  • Ingen mva og engangsavgift ved kjøp og leasing (mvafritak er lovet minst tom 2018 og null engangsavgift minst til 2020).
  • Gratis kommunal gateparkering (fra 2017 er det opp til kommunene å avgjøre)
  • Tilgang til å kjøre i kollektivfelt
  • Enkelte ferjer er elbilgratis, betaler kun for sjåfør og passasjer

Kilder:          Skatteetaten.no og Elbil.no

*Vi gjør oppmerksom på at enkelte av satser og beløp kan være gjenstand for endringer, men prinsippene som er beskrevet i artiklene er gjeldende.

Ønsker du en utdypning eller beregning i forhold til ditt selskap så ta kontakt på Linda@totalokonomistyring.no

Del gjerne på sosiale medier:

Facebook
LinkedIn
E-post
Print

Ta kontakt for en prat

Har du noen spørsmål om det som står i artikkelen, eller lurer du på noe ellers? Ta gjerne kontakt så inviterer vi på en kopp kaffe!
Hei der!

Følg oss:

Har du lest disse artiklene?

Total Økonomistyring AS har kontorer i Sandnes, Stavanger, Ålgård og Oslo og kunder over hele landet. Målet er å være tett på kundene uansett hvor de måtte befinne seg.

Er du på jakt etter ny regnskapsfører eller ny jobb, trenger du nytt regnskapssystem eller nye medarbeidere, eller har du andre ting du vil snakke med oss om, ta kontakt.